Chybné plnenie
V prípade, že Poskytovateľ služieb bude plniť chybne, teda nebude splnená niektorá z podmienok kvality podľa zmluvy alebo pravidiel, považuje sa to za vadné plnenie. Právo z chybného plnenia Spotrebiteľovi nenáleží, ak Spotrebiteľ v čase uzavretia zmluvy vedel, že vec má vadu, alebo v čase uzavretia zmluvy o nej mal vedieť.
Akékoľvek ustanovenie v zmluve uzavretej medzi spotrebiteľom a podnikom, ktoré sa odchyľuje od ustanovení tejto kapitoly týkajúcich sa ručenia vecných nedostatkov a záruky v neprospech spotrebiteľa, je neplatné.
Používatelia, ktorí sú spotrebiteľmi v zmysle Občianskeho zákonníka, (§ 52 ods. 4) aj zákona o ochrane spotrebiteľa (§ 2 písm. a) zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa) majú nárok na viaceré záručné práva.
Ručenie vecných nedostatkov
8.1. V ktorých prípadoch má Používateľ právo na uplatnenie záruky?
V prípade chybného plnenia zo strany Poskytovateľa služieb môže Používateľ uplatniť voči Poskytovateľovi služieb reklamáciu v súlade s pravidlami Občianskeho zákonníka
8.2. Aké práva má Používateľ v rámci svojho nároku na uplatnenie záruky?
Používateľ môže podľa vlastnej voľby uplatniť tieto nároky: požadovať opravu alebo výmenu výrobku, okrem prípadov, kedy splnenie nároku Používateľa je nemožné alebo by pre spoločnosť znamenalo neprimerané náklady v porovnaní so splnením iného nároku. Ak opravu alebo výmenu nie je možné vykonať, môže požadovať o primerané zníženie ceny alebo dokonca môže odstúpiť od zmluvy. Používateľ svoje právo môže previesť na inú záruku, ale náklady spojené s týmto prevodom znáša používateľ, okrem prípadov, ak to bolo opodstatnené.
Spotrebiteľ je tiež oprávnený požadovať zníženie ceny alebo odstúpiť od kúpnej zmluvy – podľa závažnosti porušenia zmluvy -, ak
(a) dodávateľ nevykonal opravu alebo výmenu tovaru, alebo odmietol uviesť tovar do stavu v súlade so zmluvou;
(b) došlo k opakovanému neplneniu zmluvy napriek tomu, že podnikanie sa pokúsilo tovar uviesť do stavu v súlade so zmluvou;
(c) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžité zníženie ceny alebo okamžité ukončenie kúpnej zmluvy, alebo
(d) dodávateľ neuviedol tovar do stavu v súlade so zmluvou alebo je zrejmé, že sa to nestane v primeranej lehote alebo bez značnej škody spôsobenej Spotrebiteľovi.
Ak chce Spotrebiteľ odstúpiť od kúpnej zmluvy z dôvodu vadného plnenia, dodávateľ je zodpovedný za dokázanie toho, že vada je nepodstatná.
Spotrebiteľ je oprávnený zadržať celú alebo časť neuhradenej kúpnej ceny, a to podľa závažnosti porušenia zmluvy, až kým dodávateľ nesplní svoje povinnosti týkajúce sa zmluvného plnenia alebo vadného plnenia zmluvy.
Primeraná lehota na opravu alebo výmenu tovaru sa počíta odo dňa, keď Spotrebiteľ oznámil vadu dodávateľovi.
Spotrebiteľ musí zabezpečiť odovzdanie tovaru dodávateľovi, aby sa mohla vykonať oprava alebo výmena.
V prípade zmluvy uzavretej medzi spotrebiteľom a dodávateľom musí dodávateľ zabezpečiť vrátenie vymeneného tovaru na vlastné náklady.
Zníženie kúpnej ceny je primerané, ak sa čiastka rovná rozdielu hodnoty tovaru, na ktorý má spotrebiteľ nárok v prípade plnenia zmluvy, a hodnoty tovaru, ktorý spotrebiteľ skutočne dostal.
Právo spotrebiteľa odstúpiť od kúpnej zmluvy možno uplatniť prostredníctvom právneho vyhlásenia adresovaného dodávateľovi o rozhodnutí odstúpiť od zmluvy.
Ak sa vadné plnenie týka len určitej časti tovaru dodaného na základe kúpnej zmluvy a podmienky na uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy existujú, spotrebiteľ môže odstúpiť od kúpnej zmluvy len v súvislosti s vadným tovarom, ale môže odstúpiť od zmluvy aj v súvislosti s akýmkoľvek ďalším tovarom, ak nemožno očakávať, že si spotrebiteľ ponechá len tovar, ktorý je v súlade so zmluvou.
Ak spotrebiteľ ukončí kúpnu zmluvu v celom rozsahu alebo vo vzťahu k časti tovaru dodaného na základe kúpnej zmluvy, je povinný
(a) vrátiť príslušný tovar dodávateľovi na jeho náklady, a
(b) dodávateľ je povinný vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za daný tovar, akonáhle dostane tovar späť alebo potvrdenie o vrátení tovaru.
8.3. Aká je lehota, v ktorej môže Spotrebiteľ uplatniť nárok na záruku?
Po zistení vady je Používateľ (ak je spotrebiteľom) povinný túto vadu bezodkladne oznámiť Dodávateľovi. Za bezodkladné oznámenie sa považuje oznámenie vady v lehote do dvoch mesiacov odo dňa zistenia vady.Záručná povinnosť výrobcu zaniká uplynutím lehoty dvoch rokov od uvedenia ním vyrobeného výrobku na trh. Uplynutím lehoty sa záručný nárok premlčuje (jeden rok v prípade podnikania alebo použitých výrobkov). V prípade výrobkov s dátumom spotreby možno záruku uplatniť do konca dátumu spotreby).
8.4. Voči komu môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu?
Používateľ môže uplatniť svoj nárok vznikajúci zo záruky voči poskytovateľovi služieb.
8.5. Aké sú ďalšie podmienky na uplatnenie nárokov vznikajúcich zo záruky (ak je Používateľ spotrebiteľom)?
Do 1 roka odo dňa plnenia zmluvy neexistujú žiadne iné podmienky na uplatnenie nároku zo záruky okrem oznámenia vady, ak Používateľ preukáže, že výrobok alebo službu poskytol dodávateľ prevádzkujúci internetový obchod. Po uplynutí 1 roka odo dňa plnenia je však Používateľ povinný preukázať, že vada, ktorú zistil, existovala už v čase plnenia.
Záruka za výrobky
8.6. V akých prípadoch má právo uplatniť Používateľ svoj nárok na záruku na výrobok?
V prípade vady hnuteľnej veci (výrobku) môže Používateľ podľa vlastného výberu uplatniť buď záruku na vecné nedostatky, alebo záruku na výrobok.
8.7. Aké práva má Používateľ v rámci uplatnenia záruky na výrobok?
V rámci uplatnenia záruky na výrobok môže Používateľ požadovať len opravu alebo výmenu chybného výrobku.
8.8. V ktorých prípadoch sa výrobok považuje za chybný?
Výrobok je chybný, ak nespĺňa požiadavky na kvalitu platné v čase jeho uvedenia na trh alebo ak nedisponuje s vlastnosťami uvedenými v popise uvedenom výrobcom.
8.9. Aká je lehota na vybavenie reklamácie?
Záruka pre spotrebiteľa trvá 2 roky na tovar odo dňa, keď bol výrobok výrobcom uvedený na trh. Po uplynutí tejto lehoty stráca Používateľ toto svoje právo.
8.10. Voči komu a za akých ďalších podmienok môže Používateľ uplatniť reklamáciu výrobku?
Práva zo záruky na výrobok môže Používateľ uplatniť len voči výrobcovi alebo distribútorovi hnuteľnej veci. V prípade uplatnenia nároku zo záruky na výrobok musí Používateľ preukázať, že výrobok je chybný.
8.11. V ktorých prípadoch je výrobca (distribútor) zbavený od svojej povinnosti poskytnúť záruku na výrobok?
Výrobca (distribútor) je zbavený od povinnosti poskytnúť záruku na výrobok len vtedy, ak preukáže, že:
- výrobok nebol vyrobený alebo uvedený do obehu v rámci jeho obchodnej činnosti, alebo
- stav vedeckých a technických poznatkov v čase, keď sa uviedol výrobok do obehu nebol na takej úrovni, aby umožnil zistiť chybu; alebo
- vada výrobku existuje kvôli uplatneniu zákona alebo normy stanovenej orgánom verejnej moci.
Výrobca (distribútor) musí preukázať len jeden z hore uvedených dôvodov.
Upozorňujeme vás, že nie je možné súčasne uplatniť záruku na vecné nedostatky a záruku na výrobok pre tú istú vadu. Ak však reklamácia záruky na výrobok bola úspešná, môžete si uplatniť nárok na záruku na vecné nedostatky voči výrobcovi za vymenený alebo opravený výrobok.
V prípade zanedbateľnej vady odstup od zmluvy nie je na mieste.